Wednesday 12 August 2015

Bahan Yang Bernilai Trilion Dollar

Assalamualaikum

Kali pertama saya mendengar perkataan 'anti-jirim (anti-matter)' adalah sewaktu menonton filem 'Angels and Demons' yang merakamkan lakonan watak Prof. Robert Langdon bersama konspirasi sejarah, agama, seni dan sains. Seterusnya, ada beberapa kali selepas itu saya terserempak dengan perkataan ini dalam cerita-cerita sains fiksyen. Persamaan anti-jirim dalam kebanyakan cerita adalah, ia dijadikan sebagai alat pemusnah. Nama lainnya adalah bom!

Paul Dirac pada tahun 1933

Sejarahnya, anti-jirim ini diteorikan wujud pada tahun 1928, ketika Paul Dirac (1902-1984) mahu menyelesaikan persamaan matematik elektron yang memberikan jawapan positif dan negatif. Seperti persamaan x^2=9 atau x^2=36, yang masing-masing memberikan jawapan +3,-3 dan +6,-6. Dirac menyimpulkan, positif menunjukkan tenaga positif untuk jirim yang normal, manakala tenaga negatif adalah tidak munsabah untuk jirim yang normal. Maka, Dirac mengandaikan anti-jirim berkemungkinan wujud.

Anti-zarah pertama yang ditemui adalah positron, iaitu 'counter-part' kepada elektron, pada tahun 1932 oleh Carl Anderson (1905-1991). Positron mempunyai sifat yang sama seperti elektron, cuma berbeza cas saja. Elektron bercas negatif, positron bercas positif. Positrif boleh dianalogikan sebagai refleksi pantulan cermin oleh elektron. Sehingga kini, saintis tidak mampu menghasilkan anti-zarah yang banyak. Kajian kini, saintis mahu membuktikan sama ada sifat, contohnya anti-air, mempunyai sifat seperti air. Sama ada anti-api mempunyai sifat seperti api.

Carl Anderson pada tahun 1936

Secara umumnya, apabila zarah bertemu dengan anti-zarah, letupan akan berlaku dan membebaskan tenaga tulen, sesuai dengan persamaan matematik +3-3=0, +6-6=0. Menurut Alberti Einstein (1879-1955) dan beberapa saintis yang lain, pada asalnya alam semesta mempunyai nilai jirim dan anti-jirim yang sama. Cuma nilai jirim lebih sedikit. Sedikit itu memang betul-betul sedikit, tak sampai 1% pun! Alam semesta yang ada ini hanya kurang dari 1% jirim tersebut kerana jirim dan anti-jirim yang lain sudah meletup.

Tahukah anda, anti-jirim merupakan bahan yang paling sukar dibuat dan ditemui di dunia. Malah, ia juga bahan yang paling mahal di dunia dengan bernilai 62.5 Trilion Dollar!

No comments:

Post a Comment