Sunday 16 August 2015

Fizik Sebelum Permulaan Masa

Ahli Kosmologi dan Ahli Astrofizik, sehingga kini masih mencari jawapan mutlak tentang permulaan alam semesta. Paling penting adalah bagaimana ia terbentuk ketika permulaan masa. Suatu ketika dahulu,manusia, termasuk ahli falsafah (saintis juga) pun, percaya alam ini bersifat statik. Iaitu kewujudannya telah sedia ada dan bertahan untuk selama-lamanya (eternity) ataupun paling tidak, mereka beranggapan dunia mempunyai kitaran dalam tempoh masa tertentu yang berulang-ulang untuk selama-lamanya. Pandangan ini ditentang oleh kelompok penganut agama samawi, di mana dalam kitab-kitab mereka, dunia ini ada permulaan dan ada Penciptanya. Pada hari ini, masih lagi terdapat sekelompok besar yang berpegang dengan pandangan ini.

Ia dibuktikan dengan sains oleh seorang paderi Kristian, George Lemaitre (1894-1966) yang mempelopori idea Big Bang. Penemuan Lemaitre, suatu ketika, pernah menimbulkan persoalan kepada saya. Adakah, Lemaitre menemui Big Bang kerana mempercayai bahawa Bible menyatakan, "Let's there be a light" pada bahagian Genesis? Bagaimana hasil kajian Lemaitre sekiranya, ia tidak terpengaruh dengan Bible? Just my thought.

George Lemaitre pada tahun 1933


Idea ini seterusnya dikembang oleh ahli matematik seperti Roger Penrose (1931-) dan ahli fizik moden seperti, Stephen Hawking (1942-). Kajian antara Lemaitre dan Edwin Hubble (1889-1953) dalam membuat kiraan usia alam melalui Relativiti Umum (General Relativity) telah menuju pada satu titik tunggal yang dipanggil 'singularity' atau 'Primaeval atom'. Titik ini pada masa berjuta-juta tahun dahulu mempunyai suhu dan ketumpatan yang sangat tinggi seterusnya boom! Singularity bersifat infinity. Secara analoginya, apabila kita zoom in suatu gambar, ia akan mempunyai had, tetapi tidak pada singularity. 

Persoalan timbul, sekiranya singularity merupakan titik permulaan yang menghasilkan alam semesta, apakah yang berlaku sebelum singularity? Persoalan tersebut menurut buku 'The Physicis of God and the Quantum Gravity' menyatakan, singularity adalah bersifat supernatural, di mana pendekatan fizik tidak dapat dilakukan ke atas singularity tersebut. Kiraan matematik dan fizik make no sense at those point. Ia juga menyatakan, singularity bukan sebagaian daripada ruang masa (spacetime) yang kita duduki, tetapi ia adalah sempadannya. Kalau suatu balang itu adalah ruang masa, maka permukaannya adalah singularity tersebut.

Perbincangan ini menarik. Saya akan cuba kongsikan perbezaan pendapat mengenai hal ini dalam kalangan kelompok-kelompok tertentu, khususnya ahli agama dan saintis.


No comments:

Post a Comment