Friday 29 January 2016

Manusia Pertama yang Mengukur Lilitan Bumi

Pada 2,200 tahun dahulu, seorang pustakawan dan saintis Perpustakaan Agung Alexandria, Eratosthenes (276 BC - 194 BC) telah menerima sepucuk surat dari Syene, sebuah wilayah di selatan Alexandria. Dalam surat tersebut, penulis memberitahu bahawa dia telah melihat pantulan wajahnya pada air dalam sebuah perigi dan rasa tertarik kerana kepalanya menghalang cahaya daripada menghala terus ke arah perigi. Penulis merasakan Eratosthenes mungkin tertarik juga dengan perkara itu.

Sumber gambar :
mcadamsmath.tripod.com


Eratosthenes melihat perkara sebagai sebuah idea yang baru. Daripada surat tersebut, beliau mengetahui bahawa matahari menegak di Syene dan penulis memberitahunya ia adalah pada waktu tengah hari. Di Alexandria pula, Eratosthenes melihat sebatang kayu terpacak agak condong bayangnya lebih kurang sebanyak 7.2 darjah.

Sumber gambar dari
http://www.geo.hunter.cuny.edu/~jochen/gtech201/lectures/lec6concepts/Datums/Determining%20the%20earths%20size.htm

Daripada bayang dan sudut darjah tersebut, Eratosthenes membuat satu kiraan. 360 darjah, iaitu darjah penuh bulatan, dibahagikan sebanyak 7.2 darjah. Dia mendapat jawapan sebanyak 50. Dengan bantuan pedagang yang ulang-alik antara Alexandria dan Syene, Eratosthenes mendapat jarak daripada dua kota itu sebanyak 500 batu (805 km). Jumlah jarak tersebut didarah dengan 50, akhirnya beliau mendapat kiraan lilitan Bumi. Erastosthenes mendapat 25, 000 batu. Kiraan sebenar adalah 24, 900 batu. Beliau hanya terlebih sebanyak 100 batu!

Pada waktu itu, tiada siapa yang tahu saiz bumi sehinggalah Eratosthenes menemui saiz lilitannya. Tiada teknologi canggih pada masa itu, just simple maths!

No comments:

Post a Comment